1960~ - Ralph Gibson
2012.7.20 - 2012.9.8
commentary
ラルフ・ギブソン - その開かれたエロティシズムをたたえて
後藤繁雄 (編集者/京都造形芸術大学教授)
写真は、誘惑のアートである。そして写真は、絵や図ではない。なぜなら、現実が写りこんだ鏡の破片であり、あるいは万華鏡だからだ。しかも、容赦なく生々しく、傷口が乾くことなく、瞬間凍結されている。すぐれた写真は、見る者に与えられ続ける「問い」なのだ。
しかし、写真の「その力」が、最初から意図されていたわけではなかった。1830年代に、ダゲール、ニエプス、タルボットらによって「同時に」発明された視覚像を定着させる技術が、「光の絵(フォトグラフィ)」と名付けられ、その後これほどまでに発展し、地球を覆い尽くすようになるとは、誰が想像しえたろうか。
重要なのは、写真がフロイトにより発見された「無意識」と結びついたことだ。それがなければ、写真は真実を記録する技術としてのみ存在しただろう。この200年近くの間に、写真は、さまざまな潜在的な力をむき出しにしてきた。そしてアートの分野にも侵入した。写真をアートの分野に導いたものはたくさんあるが、アンドレ・ブルトンを理論的中心とするシュルレアリズムが、写真を発見したのは大きいことであった。写真というメカニカルで、人の識閾をこえた装置が、かえって人間の深層に眠るイメージを暴露できることをブルトン(あるいは批評家のベンヤミン)は指摘し評価した。そして、その写真の初期衝動のすべてを予言的に表現したのがマン・レイであった。
第2次大戦により、パリからニューヨークへとアートの中心は移動する。大量消費社会アメリカに多くのヨーロッパ人が移り、きらびやかな商品の表象の下に形を変え、実はシュルレアルな衝動が息づくことになったのだ。1940年代から1970年代に興隆した、抽象表現主義もポップアートも、生成のエンジンにおいては同じと言えるだろう。
ラルフ・ギブソンは1939年にロサンゼルスに生まれ、1960年代後半から精力的に作品を制作・発表し続けてきた巨匠であるが、アメリカの写真の潮流をつくってきたドキュメントフォト、ストーリーフォトからすれば、独特なポジションの作家として語られてきたきらいがある。60年代の初頭にニューヨークへ移り、ドロシア・ラングのアシスタントを2年、そして、その後ロバート・フランクのフィルムのアシスタントを経て、彼が60年代末に掴んだものは何だったのか。そこに彼の写真の重要さの秘密がつまっている。写真こそが、社会のアンダーコードや人の無意識をとらえることができる「力」を持つ。そのことからすれば、ギブソンこそ、極めて重要な作家であると思われる。
今回のgallery 916での展覧会は、彼の初期代表作であるトリロジー(三部作)と通称呼ばれる『The Somnambulist』(1970)『DEJA-VU』(1973)『DAYS AT SEA』(1975)からの作品が中心となっている。60年代から70年代にかけて、彼が発見した「写真の力」がどのようなものであったか。それを再考することが使命となるだろう。
夢遊病者、既視、そして海と女(『DAYS AT SEA』でギブソンは「THE SEA IS LIKE A WOMAN」——海は女のよう、とだけテキストを記した)……。この3冊の写真集には、深層心理的な問題意識がタイトルにもあきらかに感じられる。しかし、それらのシンボリックな言葉たちに、目をうばわれてはならない。このモノクロの写真集群を彼は、自分でおこしたLustrum Pressから短期間のうちに発表した。3冊の写真集は、どれも同じサイズでページ数も近く、メッセージはほとんどないシンプルなものだ。『The Somnambulist』には、あまりに有名な、ドアを開く黒い手の写真や、壁紙がはがれ出現したブランク(余白)を銃がねらっていたり、他にも、ヘアーサロンの火事など、「物語性」の高い写真が印象的だ。最初はそれらに目をうばわれがちだが、次第にクローズアップによる断片、リフレクション、テクスチャーなど、一見するとバラバラに思われるイメージが、数多くエディティングされているのに気づくだろう。そのイメージの不連続なエディティングには、ヌーヴェル・ヴァーグやヌーヴォー・ロマン映画におけるカットアップに近いものが感じられる。「物語性」が発生するやいなや、それは切断され、見る者は宙吊りにされる。かと思うと、また別の「物語性」が生成される。暗示やメタファーという文法が基本なのだ。その後、シュルレアリズムが「驚異の発見」という初期衝動を弱め、絵空事のストーリーテリングに陥り、革命性を喪失してしまったのとは異なる「永続的な」発明が、ギブソンにはある(シュルレアリズムが堕落化・通俗化し、大衆化したものが、安易な「イメージ合成」であり、昨今のファンタジー映画のエフェクトである)。ギブソンは、世界の中にダイブし続けることにより、ラディカルであり続けたのだ。
彼は写真の対象となるモチーフは、独立した客観的な対象であると同時に写真家(あるいは、写真を見る者)を写し出す鏡であると考え、対話の道を探る。「心の動きには、見えるものと、そしてそれがどのように私たちの知覚を通過するかというヴィジュアル・スパンが存在する。写真とはフィルターのようなもので、心の中にあるイメージやシーンがプリントに表れたものとエコーする」。写真は相互的なイリュージョンだ。外と同時に内の世界を切り開くための想像力の旅なのだ。
さらにギブソンの写真について見てみよう。注目すべきは、それらギブソンの「謎めいた部分」「断片」の写真には、単なる暗示や、物語を生成させるメタファーに留まらない、オブジェやテクスチャー(彼は時にそれを、ボイス・オブ・シャドウと呼んでいる)、選択基準があるということである。それを正確に言語化することは、実にむずかしいが(精神分析学者なら「欲望のオブジェ」とでも呼ぶだろうが)、それをここでは、「エロティシズムの力」と呼びたいと思う。エロティシズムは、死に至る極限的な狂乱オージーの中で生み出されるとバタイユは語った。それはセックスのエクスタシーや、忘我、タブーを破る表現において獲得できるものとした。しかし、我々は同時に、モノそのものや、テクスチャーにもエロティシズムを感じる。すぐれた写真は、無機物を被写体にエロティシズムの力を生成させるのである。ギブソンの写真は、この「写真の力」に触知したものだ。女性の下半身のヌード(トルソ)や食器、ピストルも、影のテクスチャーも「等しく」エロティシズムの力を帯びている。
これはギブソンが、シュルレアルなストーリーを演出し、捏造するのではなく、「そこにあるもの」を瞬間的に深く凝視し、そのモノが写真に変換された時にどのような「エロティシズムの力」を発揮できるかを、きわめて正確に読みとる能力があることを示す。カルティエ=ブレッソン的な『決定的瞬間』とはまるで異なる「瞬間」に対するユニークな「力の生成術」を身につけているのである。
「エロティシズムの力」を「写真力」とすること。それはとりわけ、彼のヌード写真に対するアプローチに強くあらわれている。裸はそれだけでもエロティックな存在だけれど、裸体を撮影すればエロティシズムの力を帯びるのかというと、まるでそうではない。実は裸体も多くの「欲望のオブジェ」と何らかわるところはない。ギブソンが撮影した「そばかすの臀部」や光のスリットのあたった裸体は、まるで陶器のように美しい。それらのギブソンの写真の発展型として、ロバート・メイプルソープのヌードフォトにひきつがれているとすら思われる。メイプルソープが、オージーと、それとはまるで逆に見える、静謐で瞑想的なエロティシズムの両面を追求したことも関連づけて指摘しておくべきだろう。
さて最後にもう一つ重要なことを語っておきたい。それは、彼の写真がある「戯れ」「出逢いに対するオープンネス」をもっているということだ。ギブソンの写真は、モダンでスタイリッシュな側面も持ち、70年代以降は、ヌードや彫刻、建築物を被写体に、洗練が進行する。それも、発見したモチーフを、自己のスタイルで、極めたりするのではなく、あたかも旅から旅を続け、出逢いを受け入れるよう写真を撮り続けていく。それをキュリオシティと呼ぶことはたやすいが、それ以上に、クライマックスを回避し、エロティシズムの力のテンションを推持し続ける写真的態度と言ってよいだろう。それは、まさに終わることなき戯れとして、写真の道を歩むことを意味する。写真の内在的な力は、人の人生を変形させるのだ。
ラルフ・ギブソンは、50年以上のキャリアを持つ、写真の偉大なパイオニアである。しかし、重要なことは、彼の写真が、すこしも古びることなく、写真がはらむ「可能性」を、実に生々しいまでに、今の問題として持っていることだ。写真における「エロティシズムの力」そして、同居する「オープンネス」。ギブソンの写真は、われわれの写真の、きたるべきもの、未来の道を教えているのである。
Ralph Gibson – In Praise of his Open Eroticism
Shigeo Goto (Professor of Kyoto University of Art and Design)
Photography is the art of temptation. Photographs are not the same as paintings or drawings. The reason being that they are fragments of a mirror, or a kaleidoscope, in which reality appears. Moreover, they are mercilessly graphic, freezing moments in time so that wounds do not heal. The best photographs take the form of "questions" that nag at the viewer.
However, this "power" of photography is not something that was intended from the beginning. Who could have imagined that the technique of fixing visual images that was invented "simultaneously" by the likes of Daguerre, Niépce, and Talbot, a technique that was eventually given the name "photography" (meaning "drawing with light"), would have developed to the extent that it has, spreading all around the world?
An important factor in this growth was the linking of photography to the "unconscious" as described by Freud. If this had not occurred, photography would probably have existed solely as a technique for recording the real world. Instead, over the nearly 200 years since it was invented, photography has laid bare a variety of latent capabilities. It has also made inroads into the field of art. There were many things that led photography into the field of art, but surrealism, with André Breton at its theoretical center, did a great deal to develop it in this direction. It was Breton (or the critic Benjamin) who pointed out and recognized the ability of photography, a mechanical process beyond the threshold of human consciousness, to reveal the images that lay dormant in the depths of this consciousness. And it was Man Ray who prophetically gave expression to all the early impulses of photography.
With the onset of World War Two, the center of the art world shifted from Paris to New York. Many Europeans migrated from Europe to the mass consumption society of the United States, and in this land of dazzling consumer products their art was transformed, and the surrealist impulse began to truly live and breathe. The same could probably be said of the engines that generated abstract expressionism, pop art, and the other movements that flourished from the 1940s to the 1970s.
Born in 1939 in Los Angeles, Ralph Gibson is a virtuoso who has continued to create and unveil work tirelessly since the late-1960s, yet despite this there is a tendency to regard him as an artist in a unique position with respect to the documentary photography and photojournalism that formed the mainstream of photography in the U.S. After moving to New York at the beginning of the 1960s, Gibson working for two years as an assistant to Dorothea Lange and then to Robert Frank on two films. But what had he grasped by the end of this decade? Herein lies the secret to the importance of Gibson's photography. Which is that photography more than anything else has the "power" to capture the underchords of society and the human unconscious. In this sense, one could say that Gibson is an extremely important artist.
This exhibition at Gallery 916 concentrates on work from Gibson's important early photobooks, The Somnambulist (1970), Déjà-Vu (1973), and Days at Sea (1975), which together make up what is usually referred to as Gibson's trilogy. Just what was the "power of photography" that Gibson discovered in the 1960s and 70s? In a sense, to reconsider this is the task of this exhibition.
Sleepwalkers, déjà-vu, and women and the sea (the only text by Gibson in Days at Sea is, "The sea is like a woman"… From the titles alone one can clearly sense that these three photobooks are concerned with matters related to the deep psyche. However, it is important not to be dazzled by these symbolic words. These collections of monochrome photographs were published over a short period of time by Lustrum Press, which Gibson founded. All three photobooks are the same size, they have few pages, and their message is almost imperceptibly simple. The Somnambulist is memorable for its photographs with heightened "narrativity," such as the famous photograph of a black hand opening a door, the photograph of a gun aimed at an area of blank space revealed by peeling wallpaper, and the photograph of a fire at a hair salon. At first the viewer is dazzled by these photographs, but gradually they realize that the book contains a large number of images that are seemingly random, such as fragments of things, reflections and textures shot in close-up, and that have been carefully edited. One can sense in this discontinuous editing a similarity with the cut-up technique used in French Nouvelle Vague and Nouveau Roman cinema. No sooner has "narrativity" been established than it is severed, leaving the viewer hanging. Or so one thinks, until another "narrativity" is generated. Fundamental to this technique is a grammar of allusion and metaphor. In contrast to surrealism, whose initial impulse of "discovering wonder" was weakened, resulting in a lapse into fantasy storytelling and the complete loss of any revolutionary character, Gibson's work is characterized by "perpetual" discovery (the corruption/popularization of surrealism is manifested in facile "image compositing" and the special effects seen in fantasy movies nowadays). By continuing to dive into the depths of the world, Gibson continues to be radical.
Gibson regards the motifs that become the subjects of his photographs both as autonomous, objective subjects and mirrors that reflect the photographer (or the person viewing the photograph) and searches for the path of dialogue. "Within the motions of the mind there is a visual span between what is seen and how it is then filtered through our perceptions. Photography is one such filter and the image seen in the mind is often echoed on the surface of the print". Photography is a mutual illusion. It is a journey of the imagination that simultaneously opens up the outer world and the inner world.
Let us look more closely at Gibson's photographs. It is noticeable that in the photographs of "puzzling parts" or "fragments" there are selection criteria in the form of certain objects or textures that are more than simply allusions or metaphors that give rise to narrative (Gibson sometimes refers to these as "the voice of shadow"). It is truly difficult to explain this accurately in words (a psychiatrist would probably call it "the object of desire"), but here I would like to call it "the power of eroticism." Bataille spoke of eroticism as being generated in the context of the ultimate frenzied orgy leading to death. He regarded it as something that could be achieved through such things as sexual ecstasy, states of trance, and expression that breaks taboos. However, we also sense eroticism in objects themselves as well as in textures. Great photographs bestow on inorganic subjects the power of eroticism. And this "power of photography" is palpable in Gibson's photographs. The nude torsos of females, tableware, pistols, and the textures of shadows are all invested "equally" with this power of eroticism.
This demonstrates that rather than staging or inventing surreal stories, Gibson has the ability to scrutinize in an instant "that which is in front of him" and gauge with a high degree of accuracy whether or not the object in question is capable of exhibiting "the power of eroticism" when transformed into a photograph. In other words, he has acquired a unique "power generation technique" with respect to the moment that is completely different to the Cartier-Bressonian "decisive moment."
This ability to make "the power of eroticism" "the power of photography" is expressed particularly strongly in Gibson's approach to nude photography. The naked body alone is an erotic thing, but as to the question of whether it is invested with the power of eroticism when photographed, the answer is that it absolutely is not. In fact, there is no difference whatsoever between the naked body and many "objects of desire." As photographed by Gibson, things like "freckled buttocks" and naked bodies bathed in slits of light almost acquire the beauty of ceramics. One could even regard the nude photography of Robert Mapplethorpe as carrying on the tradition of these photographs of Gibson's as an advanced variation of them. One should probably also point out the two are related in that Mapplethorpe also pursued both the orgiastic side of eroticism and that which would seem to be its complete opposite in the form of a tranquil, contemplative eroticism.
Finally, I would like to mention one more important point. That is, Gibson's photographs have a certain "flirtatiousness" or "openness to new encounters." There is something modern and stylish about his photographs, and since the 1970s his work has taken on an increasing degree of refinement with regard to such subjects as nudes, sculptures, and architecture. This is also a reflection of his unique approach, which involves not making an exhaustive study of newly discovered motifs according to his own style, but rather continuing to photograph them almost as if embarking on one journey after another and being open to new encounters along the way. It would be easy to call this curiosity, but I think one could go further and call it a photographic approach that involves maintaining the tension of the power of eroticism by refraining from climaxing. This means pursuing photography as none other than a never-ending flirtation. The inherent power of photography transforms people's lives.
Ralph Gibson is a great pioneer of photography whose career spans more than fifty years. What is important, however, is that his photographs concern themselves today in a way that is truly fresh with the "possibilities" of photography without in the least looking old. Invested with the "power of eroticism" of photography and the "openness" that comes with it, Gibson's photographs both offer us a glimpse of the future of photography and show us the way forward.
biography
Ralph Gibson
1962年ドロシア・ラングのアシスタントを経て、1963年にフリーランスの写真家として独立。1966年に処女作 “The Strip” を発表。1969年にLAからNYへ移り、ロバート・フランクの映画制作に携わる。
その後、Lustrum Pressから1970年に “The Somnambulist” , 1973年 “Deja vu” ,1975年 “Days at sea” を次々と発表し、彼の写真世界を確立していった。その確信に満ちたスタイルは、現在も揺るぐ事はない。
Ralph Gibson
After working as an assistant to Dorothea Lange in 1962, Ralph Gibson launched his career as a freelance photographer in 1963. He made his art photography debut in 1966 with the LA street life series, "The Strip." In 1969, Gibson moved from LA to NY, where he worked with Robert Frank on the production of two films. He went on to publish The Somnambulist (1970), followed by Déjà-Vu (1973) and Days at Sea (1975), with Lustrum Press, establishing the bold, graphic photographic style he has come to be known for, and maintains with conviction to this day.
book information
ラルフ・ギブソン写真展「1960~」にあわせ、写真集を販売致します。会場に展覧されている全58点が入った一冊になっております。購入ご希望の方は、当ギャラリーまでご連絡ください。
Ralph Gibson
出版 : 916 Press
価格 : ¥3,800(税込み)
We are pleased to introduce you the catalogus that published to coincide with the exhibition Ralph Gibson “1960~.” It includes a copy of all 58 of his wonderful works exhibited in the gallery. Please contact us for inquiry.
Ralph Gibson
Published by 916 Press
¥3,800
overview
1960~
Ralph Gibson
会期 : 2012年7月20日金曜日 - 9月8日土曜日
開館時間 : 平日 11:00 - 20:00 / 土曜・祝日 11:00 - 18:30
定休 : 日曜・月曜日
作品のご購入に関してはギャラリーにお問い合わせください。
TEL: 03-5403-9161 / FAX: 03-5403-9162
MAIL: mail[a]gallery916.com
1960~
Ralph Gibson
Date : 20 July, 2012 - 8 September, 2012
Time : Weekday 11:00 - 20:00 / Saturdays and Holidays 11:00 - 18:30
Closed : Sundays and Mondays
Ralph Gibson, the photographs
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