Alejandro Chaskielberg
Weekday 11:00 - 20:00
Saturdays and Holidays 11:00 - 18:30
Sundays and Mondays Closed
commentary
Alejandro Chaskielberg
Moon Velvet アート/ドキュメンタリーその境界を越えて
速水惟広(PHaT PHOTO編集長)
夜の闇の中にたたずむ被写体を月の光が照らす。先ほどまで雲の後ろに隠れていた満月が顔を出した為だ。条件が整うと、写真家はシャッターを開き、様々な光を巧みに操りはじめる。ストロボ、懐中電灯、松明の光…レンズを通してフィルムに露光された光が、幻想的な世界をカメラの中で創りだしていく。それはまさに光で描かれた画である。
アレハンドロ・チャスキエルベルグのシグネチャースタイルと呼ばれるこの撮影方法は、4x5の大判フィルムカメラを使った長時間露光である。特筆すべき点は、それが月明りのある夜に撮られているという事と、実際にそこに住む人を、実在するロケーションやシチュエーションで撮影する演出写真であるという事だ。
一般的に、長時間露光はポートレイトには向かない撮影方法である。カメラがシャッターを開いている間、被写体はブレないようにじっとしていなくてはいけないからだ。高感度・ブレないを売りにしたデジタルカメラが全盛期の時代に、あえてチャスキエルベルグは19世紀のポートレイト写真のような撮影方法を選んだ。そして、様々な光と大判カメラのあおりを用いた作品によって幻想的な作品スタイルを確立したのである。
今回の展示は2つのシリーズから構成されている。1つはアルゼンチン・パラナ川デルタ地帯に住む人々を撮影した「High Tide」のシリーズ。もう1つはケニヤのトゥルカナに住む人々をとらえた作品で、日本では初めて展示される新作「Turkana」のシリーズである。
来場者をまず視覚的にとらえるのは、鮮やかな色使いとドラマチックな世界観である。それはどこかロマン主義の絵画作品を連想させる。ロマン主義とは19世紀初頭~中期にかけて起こった西洋美術の動きで、大胆な色彩による感動的な表現を用いた事で知られている。ロマン主義の画家たちは写実よりもドラマチックな表現を重視したが、アレハンドロ・チャスキエルベルグもまた、ストレートな表現ではなく演出を行い幻想的な風景を創りだしている点で共通している。この事は、写真がいかに時代と共に変化してきたかを追ってみると非常に興味深い。
まず、写真には写真家の黄金期と呼ばれている時代があった。LIFEなどの雑誌に代表されるように、写真が世界で起こっている事を客観的に人々に伝える役割を強く担っていた報道写真の時代である。だが、その役割はテレビといった即時性の高いメディアの登場によって徐々に変化していく事になる。次にやってきたのは、セレブリティフォトなど経済の発展と共に需要が増した文化やショービジネスの世界における写真の時代である。だが、これらの時代も世界的な不景気によって変化を求められていく。さらに、デジタルカメラの革新的な技術により誰もが簡単に写真を撮れるようになった事や、ウェブを通じて瞬時に世界中とそのイメージを共有出来るようになった事で、世界が急速に近づいていく。Googleストリートビューを使って自宅にいながら世界中を旅することが出来るようになった時代において、写真家が未踏の地に足を運ぶことでその風景を作品にする事は非常に困難になってきたのである。そんな中で、写真家がこれまでと全く別のアプローチを写真表現に求められることとなった事は想像するに難しくないだろう。
それを理解したうえで、アレハンドロ・チャスキエルベルグの作品を見ると、彼の写真へのアプローチの新しさが改めて理解できるはずだ。客観的なドキュメンタリーとしての写真ではなく、より主観的に被写体と関わり自らのビジョンを伝えている作品は、ドキュメンタリー写真の境界線を押し広げていると言っても過言ではないはずだ。
具体的に作品を見てみよう。「High Tide」は、前出のパラナ川デルタ地帯に存在する小さな島々に住む人達のコミュニティをテーマにした4年間の長期プロジェクトである。彼らの多くは川を中心とした生活を送り、外の世界とコミュニケーションをする手段を持たない。彼らの生活をコントロールするのは、潮の満ち引きである。満潮時には、ボートを使って小さな川や島の間を移動し倒れた材木を集め、干潮時には、イグサを刈って集めるといった具合だ。チャスキエルベルグは潮の満ち欠けと共に生きる事を運命づけられたデルタ地帯の独特な雰囲気を、「THE ISLANDERS」の作品に象徴されるように神秘的な視覚的表現を用いる事で見事にとらえている。と同時に、「High Tide」の作品は、パラナ川デルタに住む人々の生活を伝えるドキュメンタリー作品としても成立している。現実とフィクションが融合された事で、時間という概念から切り離されたタイムレスな作品が生み出されているともいえよう。
新作の「Turkana」では、チャスキエルベルグは更に難しいチャレンジを成し遂げている。貧困を克服しようとする人々を支援する国際協力団体オックスファムのプロジェクトとして撮影されたこのシリーズは、アフリカでも最も干ばつが酷いエリアの一つであり、食糧難に瀕しているケニヤのトゥルカナに住む人々を撮影した作品である。通常、このような重いテーマで撮影されたドキュメンタリー写真というと、飢餓に苦しむ人々を炎天下の中で撮影した作品が頭に浮かびがちだ。だが、「Turkana」の作品を見て我々が感じ取るのは、それとは対照的な姿ではないだろうか。井戸から水をくむ少年たちからはあふれ出る生命の喜びを、月の下で眠る家族たちの写真からは平和を、星空の下に立つ人々たちの姿からは希望を我々は感じる事が出来る。この作品において、チャスキエルベルグは月の光や様々な光源を用いた夜の長時間露光撮影を通じて、文字通り新しい光を食糧難に直面している人々に当てたといえる。この作品が私たちに伝えてくれる事は、それがどんな過酷な状況においても、人々は必ずしも絶望に打ちひしがれて生きているわけではないということだ。そして、このシリーズにおいても、チャスキエルベルグの用いた美しい視覚的言語が、彼が伝えたいアイデアをコミュニケートするための手段としてぴたりと機能している。
2つのシリーズを見て言えることは、アレハンドロ・チャスキエルベルグという写真家はドキュメンタリー写真とアートを見事に自らの作品の中で融合させたという事である。そして、これまでのドキュメンタリー作品の枠を飛び越えたダイナミズムを見るものに提供することに成功したという事だ。この事は、西洋美術においてロマン主義がその後来るリアリズムによってとって変わられたという事実を考えるとより興味深い。なぜならば、その特性からリアリズムの最たるものであると言える写真が、今度はロマン主義的な表現へのシフトを見せているからだ。そう書いてふと、ロマン主義の作品の魅力が感覚重視であるという事を思い出した。だとすれば、私の文章もこのあたりで終えるべきなのだろう。最後に、一つだけ付け加えさせて頂くとすれば、力強い作品を前にしてその素晴らしさを言葉で語るという事は、まさに見る側に与えられたボーナスなのだと私は思う。その喜びを、アレハンドロ・チャスキエルベルグの作品は確かに私たちに与えてくれている。
Alejandro Chaskielberg
Moon Velvet: Crossing the line between art and documentary
Ihiro Hayami (Editor-in-chief, PHaT PHOTO)
Moonlight illuminates a subject lingering in the gloom of night, courtesy of a brilliant full moon concealed behind a cloud until a moment before. Everything now in place, the photographer opens the shutter and skillfully starts to manipulate a variety of light: strobe, flashlight, burning torch... Light exposed on film through the lens weaves a fairytale realm within the camera, like a painting rendered in light.
The method of photography referred to as Alejandro Chaskielberg's signature style is that of time exposure using a 4X5 large-format film camera. Of special note are the fact that his photos are taken on moonlit nights, and that they are staged shots of the people that actually live in the place, taken in actual locations and situations.
A need for the subject to remain still while the shutter is open, to prevent blurring, means that time or long exposure photography is not generally suitable for portraits. Amid the ascendancy of digital cameras promising high sensitivity and zero blurring, Chaskielberg has deliberately opted for a technique more akin to 19th century portraiture, nurturing a phantasmagoric style in works that employ light in various permutations, plus movements of the large format camera.
This exhibition consists of two series: High Tide featuring the inhabitants of Argentina's Paraná River Delta region, and Turkana, a new series capturing the people of Turkana, Kenya, being shown in Japan for the first time.
What first grabs the visitor visually are Chaskielberg's vibrant use of color and dramatic worldview, vaguely reminiscent of a Romantic painting. Romanticism was a movement in Western painting that occurred in the early to mid-19th century, and is known for the use of striking effects via a bold color palette. Romantic painters emphasized drama over realism, a trait shared by Alejandro Chaskielberg in his preference for staging shots to create fantastical scenes, rather than straight expression.
It is fascinating to track just how much this aspect of photography has changed over time: first of all there was the putative golden age of the photographer – the era of reportage – of which LIFE magazine is a prominent example, when photos played a powerful role in communicating objectively what was happening in the world. This role gradually changed however with the advent of more immediate media such as television. Next came a focus on the cultural and show-business worlds, eg. celebrity photos, for which demand grew in tandem with economic progress. But global recession would force change here too. Then, with the digital camera revolution making photography accessible to all, and the ability to share those images instantly around the world, the world rapidly came much closer. In an era in which Google's Street View can be used to travel the global without leaving home, it has become extremely difficult for photographers to head off to unexplored parts of the world with the aim of turning scenes there into art. Thus it is not hard to imagine that photographers now have to adopt a totally different approach to photographic expression to previously.
Being cogniscent of this when studying the work of Alejandro Chaskielberg, the viewer will likely gain a fresh appreciation for the sheer novelty of his approach to photography. It would be no exaggeration to describe Chaskielberg's works less as objective documentary and more as engaging subjectively with subjects to convey his own vision, in the process pushing back the boundaries of documentary photography.
Turning to some specific examples, we find High Tide, a long-term project spanning four years that took as its theme the communities of people living on tiny islands in the aforementioned Paraná River Delta. Most of these people live their lives around the river, and possess no means of communication with the outside world. Their existence is governed by the inward and outward movement of the tide. At high tide they use boats to move among the narrow waterways and islets to collect fallen timber, and at low tide, they cut and gather rushes. Chaskielberg captures the singular atmosphere of river deltas, where people are fated to live with the rise and fall of the tide, using mystical visual expression of the kind symbolized by The Islanders. At the same time, the photos of High Tide serve as a documentary series showing the lives of the people who inhabit the Paraná River Delta. This fusion of fact and fiction also creates timeless works divorced from any concept of temporality.
In his new work Turkana, Chaskielberg rises to an even greater challenge. This series, shot as a project for international aid organization Oxfam, which supports people trying to overcome poverty, portrays the inhabitants of Kenya's Turkana, one of the most drought-affected parts of Africa and on the brink of famine. When it comes to documentary photographs on a weighty theme of this sort, the images that generally spring to mind are those of starving people beneath a blazing sun. But looking at the Turkana photos we perceive something totally different: the joy of life radiating from boys drawing water from a well, peace from families sleeping under the moon, and from the sight of people standing under a starry sky, hope. In this work, through nighttime long exposure photography employing light from the moon plus multiple other sources, Chaskielberg can be said to have literally shown people staring famine in the face in a new light. What this work demonstrates to us is that no matter how cruel the circumstances, people do not necessarily languish in despair. Also in this series, the stunning visual language used by Chaskielberg serves perfectly to communicate the ideas he wants to convey.
What one can say from perusing High Tide and Turkana is that photographer Alejandro Chaskielberg has fused documentary photography and art to splendid effect, and succeeded in offering the viewer a dynamism beyond the previous boundaries of documentary photos. This is even more fascinating when one considers that in Western art, Romanticism was radically altered by the realism that followed; because photography, by nature the ultimate in realism, is here exhibiting a shift toward Romantic expression. Writing this I suddenly recalled that the allure of Romantic paintings lies in their emphasis on the senses. If this is so, here would also seem an appropriate place to conclude my comments. If I may just add one last thing: in my opinion, the opportunity to describe in words the wonder of a powerful work is truly a bonus for the viewer. There's no doubt that the work of Alejandro Chaskielberg gives us that pleasure.
biography
アレハンドロ・チャスキエルベルグ
1977年 ブエノスアイレス生まれ。アルゼンチン国立映像専門学校を撮影監督として卒業。キャリアを報道写真家としてはじめ、地方紙や雑誌で活躍する中、いくつかのドキュメンタリーやテレビシリーズなども手がけ、2006年自身初となる個人プロジェクトの展覧会を皮切りに、数多くの賞を受賞。2011年には「ソニーフォトグラフィーアワード」で「フォトグラファーオブザイヤー」、「ピクチャーズオブザイヤーインターナショナル」で「ベストラテンアメリカンポートレート」を受賞。今世界が最も注目する写真家の一人である。
Alejandro Chaskielberg
Born in Buenos Aires 1977. He graduated Argentina's National Film and Audiovisual Institute as a director of photography. He began his career as a photojournalist, working in local newspaper and magazine and has directed several documentaries and pieces for television. In 2006 he hold his own first solo exhibition and has won numerous awards and grants which includes 2011 Sony World Photography Award Photography of the Year, and Picture of International the Best Latin American Portrait. Now Alejandro is one of photographers that the world gives most attention to.
overview
Alejandro Chaskielberg
会期 : 2012年9月21日金曜日 - 11月10日土曜日
開館時間 : 平日 11:00 - 20:00 / 土曜・祝日 11:00 - 18:30
定休 : 日曜・月曜日
作品のご購入に関してはギャラリーにお問い合わせください。
TEL: 03-5403-9161 / FAX: 03-5403-9162
MAIL: mail[a]gallery916.com
Alejandro Chaskielberg
Date : 21 September, 2012 - 10 November, 2012
Time : Weekday 11:00 - 20:00 / Saturdays and Holidays 11:00 - 18:30
Closed : Sundays and Mondays
Alejandro Chaskielberg, the photographs
For enquiries regarding
the purchase of the photographs,
please contact the gallery.
TEL: +81-(3)-5403-9161 / FAX: +81-(3)-5403-9162
MAIL: mail[a]gallery916.com